کد مطلب:28970 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

بهترینِ آفریدگان












«إِنَّ الَّذِینَء َامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ أُوْلَل-ِكَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ ».[1].

در حقیقت، كسانی كه گرویده اند و كارهای شایسته كرده اند، آنان اند كه بهترینِ آفریدگان اند.

3114. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:علی، بهترینِ آفریدگان است.[2].

3115. پیامبر خداصلی الله علیه وآله - درباره كلام خداوند تعالی:«آنان بهترینِ آفریدگان اند» -:ای علی! تو و پیروانت [ بهترینِ آفریدگان] هستید.[3].

3116. تاریخ دمشق - به نقل از جابر بن عبد اللَّه -:كنار پیامبرصلی الله علیه وآله بودیم كه علی بن ابی طالب علیه السلام آمد. پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود:«برادرم آمد». آن گاه رو به كعبه كرد و با دست بر آن زد و فرمود:«سوگند به آن كه جانم در دست اوست، وی و پیروانش در روز رستاخیز، نجات یافتگان اند».

آن گاه افزود:«او نخستین كس از شماست كه به من ایمان آورد. او با وفاترینِ شما به پیمان الهی، استوارترینِ شما در [ عمل به] فرمان های الهی، دادگرترینِ شما در بین شهروندان، به تساوی تقسیم كننده ترینِ شما در پیشگاه خدا و در برخورداری از برتری بلندمرتبه ترینِ شماست.

[ جابر گفت:] آیه «در حقیقت، كسانی كه گرویده اند و كارهای شایسته كرده اند، آنان اند كه بهترینِ آفریدگان اند»، نازل شد. پس از آن، یاران محمّدصلی الله علیه وآله، هنگامی كه علی علیه السلام می آمد، می گفتند:بهترینِ آفریدگان آمد.[4].

3117. امام علی علیه السلام:پیامبر خدا در حالی كه سرش روی سینه من بود، فرمود:«ای علی! آیا كلام خداوند متعال را شنیده ای كه:"در حقیقت، كسانی كه گرویده اند و كارهای شایسته كرده اند، آنان اند كه بهترینِ آفریدگان اند"؟ تو و پیروانت هستید و وعده گاه من و شما " حوض "[5] است. هنگامی كه امّت ها برای حسابرسی حاضر شوند، شما با چهره درخشان، فرا خوانده خواهید شد».[6].

3118. امام باقرعلیه السلام:پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود:«ای علی! "در حقیقت، كسانی كه گرویده اند و كارهای شایسته كرده اند، آنان اند كه بهترینِ آفریدگان اند" تویی و پیروان تو. تو و پیروانت راضی و مورد رضایت، بر من وارد خواهید شد».[7].

ر. ك:ص 114 (بهترین كسی كه پس از خود به جا می گذارم).

شواهد التنزیل:474 - 459/2.









    1. بیّنه، آیه 7.
    2. تاریخ دمشق:8968/371/42، المناقب:119/111.
    3. تفسیر الطبری:15/جزء 265/30، شواهد التنزیل:1133/465/2، و 1126/461/2.
    4. تاریخ دمشق:8967/371/42، المناقب:120/111.
    5. منظور حوض كوثر در قیامت است.
    6. المناقب:247/265، الدرّ المنثور:589/8؛ كشف الغمّة:316/1.
    7. تفسیر الحبری:99/372؛ شواهد التنزیل:1134/465/2.